טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

אחוזי נכות נפשיים לפי תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות

תקנות הנכים,מבחנים לקביעת דרגת נכות, מפרטות שלושה סוגים , של פגימות נפשיות , וקובעת בגין כל פגימה אחוזים שונים. 

מקום בו , תובע,  מגיש תביעה בגין פגיעה נפשית, לקצין התגמולים ולאחר שנקבע קיומו, של קשר סיבתי , על ידי קצין התגמולים , מתקיים דיון בפני הוועדה הרפואית. 

קביעת אחוזי נכות , תלויה בסוג הנכות , במקרה של נכות נפשית , ישנם כשלושה מצבים , נפשיים , אשר בגינם יכולה , הוועדה הרפואית לקבוע אחוזי נכות , מחלת נפש כללית , מחלת נפשת שהיא תוצאה מפגימה גופנית , ונפגעי פוסט טראומה. 

  1. סעיף 33 ,לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות , עניינו במחלות נפש אחרות. 
  2. סעיף 34 לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות , עניינו בתגובה נפשית שנובעת מחבלה גופנית. 
  3. סעיף 34 א' לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות , ענינו,  בתסמונת פוסט טאומטית .

סעיף 34 א' לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות

סעיף 34 א',  לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות, מוקדש כל כולו אך ורק לתסמונת בתר חבלתית , או בשמה האחר, פוסט טראומה. מקום בו נמצא בפני הוועדה הרפואית נפגע, אשר קצין תגמולים באמצעות מומחה מטעמו, קובע כי הנפגע, סובל מפוסט טראומה, על הוועדה הרפואית, לקבוע לאותו נפגע את נכותו הנפשית לפי סעיף 34 א' כאמור , הוא הסעיף הספציפי אשר מתאים לפגימה ממנה סובל התובע.

תקנה 34 מפרטת מספר דרגות של נכויות בגין תסמונת פוסט טראומטית 

א. 5 אחוזי נכות , לעניין,  הפרעה מזערית בכושר התפקוד . 

ב. 10 אחוזי נכות, לעניין הגבלה קלה בכושר התפקוד של הנכה.

ג. 20 אחוזי נכות , לגבי נכות , עם הגבלה בינונית , בכושר התפקוד של הנכה . 

ד. 30 אחוז נכות לגבי הפרעה עם הגבלה ניכרת , בכושר התפקוד של הנכה . 

ה. 50 אחוזי נכות לגבי, הפרעה עם הגבלה קשה , בכושר התפקוד של הנכה. 

ו. 70 אחוזי נכות לגבי הפרעה עם הגבלה קשה , בכושר התפקוד של הנכה . 

ז. 100 אחוז נכות לגבי הפרעה  , עם הגבלה חמורה בכושר התפקוד של הנכה.

סעיף 34 לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות

סעיף 34 לתקנות הנכים מבחינים לקביעת דרגת נכות, עוסק בעיקר בתגובה נפשית שהיא תוצאה של חבלה גופנית.

לנכה אשר סובל מפגיעה פיזית כל שהיא יכול ויהיו תופעות נפשיות, שהן, תולדה או תוצאה של מצבו הפיזי ,אשר משפיע על מצבו הנפשי. 

לאמור בתקנה זו צריך להיות קשר בין הנכות הפיזית , לנכות הנפשית , כאשר הנכות הפיזית , גורמת , לליקוי נפשי אשר משפיע על כושר תפקודו של הנכה , מבחינה נפשית , ומבחינה פיזית , כאשר הנכות הנפשית צריכה במהותה לחרוג מתגובה נפשית , אשר כבר כלוללה בנכות הפיזית.  

רק לשם המחשה , אציין דוגמא, אשר תבהיר את תקנה 34 , לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות.

נפגע אשר סובל מפריקת כתף , אירוע שהוא קשה ביותר , במיוחד עת עסקינן, במי שפורק את הכתף , בתדירות גובה , ויש צורך להשיב לו אותה למקומה באמצעות טיפול בחדר ניתוח.

נפגע מסוג זה עלול לפתח תגובת חרדה , קשה , עקב החשש מפריקה חוזרת של הכתף.  תגובה זו , היא המגבלה הנפשית , כאשר מגבלה זו חורגת , ממצב רגיל , סטנדרטי , יש מקום לקבוע לאותו נכה נכות נפשית אשר נובעת מחבלה גופנית.

נכות נפשית , אשר נובעת מחבלה גופנית , יכולה , לבוא לידי ביטוי , גם בפגיעה , בדימוי העצמי של הנפגע , ביכולת האישית כתוצאה מהפגיעה בכתף  , לרבות תחושת חוסר אונים של הנפגע , אשר מובילה לירידה בתחושת, הwell been  ,של אותו נפגע ,  אשר מצדיקה ,מתן של  אחוזי נכות נפשיים, מעבר לאלה אשר קבועים, בתוך אחוזי הנכות הפיזית, אשר ניתנים לאותו נפגע .

היות והתגובה הנפשית , חורגת מן הנורמה, ועולה בהרבה על התגובה הרגילה , ניתנים לאותו הנפגע אחוזי נכות נפרדים בגין הפגיעה הנפשית , אך כאמור צריך להוכיח אותם.  

הוועדה הרפואית, לא תמהר להיתן, אחוזי נכות לפי סעיף 34, לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות , מקום בו התגובה הנפשית היא מאוד חריפה או קיצונית , שכן אז יכול ותעלה השאלה, האם הפגיעה הנפשית היא אכן תוצאה של הפגיעה הפיזית , כיוון , שיתכן מצב על פיו הנכה , פיתח ללא קשר לפגימה , הפיזית מחלה נפשית אחרת , הרבה יותר גדולה. 

סעיף 33 לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות

סעיף 33 לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות, עוסק בכל ההפרעות האחרות , חרדה , מחלות בי פולריות , סכיזופרניה וכל הפרעה אחרת ,שהיא לא הפרעה מסוג פוסט טראומה , המדובר בסעיף סל. 

לאמור מקום בו נפגע מבקש לתבוע את זכויותיו מכוח חוק הנכים תגמולים ושיקום,  בגין הפרעה אשר היא לא הפרעה מסוג פוסט טראומה , או תסמונת בתר  חבלתית , או נכות נפשית שקשורה לפגיעה פיזית ,  על הוועדה הרפואית להיתן לנפגע אחוזי נכות בהתאם לסעיף 33 לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות.

איך קובעים האם הנכות היא קשה , מזערית , חמורה , ואת דרגת המוגבלות הנפשית 

המדובר בקביעה , אשר נשענת , על הבדיקה הרפואית של הוועדה , הבדיקה הפסיכיאטרית , וכן על הטיעונים , והראיות אשר מוצגות בפני הוועדה הרפואית . המדובר בתורה שלמה , ויש צורך לדעתי להסתייע בעורך דין בנקודה זו , שכן רק אדם , שבקי בקביעת נכויות נפשיות , יש לו את הידע לעסוק בעניין.

לכל שאלה אשמח לסייע

גיא בית און עו"ד