טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

זכויות נכי צה"ל 

מי שנפגע בזמן שרותו הצבאי , בין בשל מחלה או חבלה , וקצין התגמולים הכיר בו ככזה , זכאי מכוח אחוזי הנכות הניתנים לו לקשת שלמה של זכויות. הזכויות נחלקות למספר סוגים , תגמולים , טיפול רפואי, והטבות. 

תגמולים

מי שהוכר כנכה צה"ל על ידי קצין התגמולים זכאי למספר של סוגי תגמולים.

התגמולים נחלקים למספר סוגים , תגמולים בסיסיים , תגמולי שיקום ותגמולי קיום . תחת המונח תגמולים בסיסיים, מצויים גם נכים אשר לא זכאים לתגמולים חודשיים אלה למענק. המדובר בנכים אשר הוכרו על ידי קצין התגמולים באחוזי נכות שבין 10-19 אחוזי נכות , עובר לתיקון חוק הנכים תגמולים ושיקום. 

נכים אשר מוכרים באחוזי נכות מעל ל20 אחוז  

נכים אשר הוכרו באחוזי נכות שבין 20-100 אחוזי נכות זכאים לתגמולים חודשיים. גובה התגמולים הוא בהתאם לאחוזי הנכות אשר נקבעו על ידי הוועדה הרפואית , והם משתנים, אחת לשנה עקב שינוי מדד או עקב הסכמים של ארגון נכי צהעל עם הממשלה . 

תגמולי קיום למי שנמצאים בתהליך שיקום 

תגמול חפ"ר לתגמולים אלו זכאים נכים אשר נמצאים במסגרת תוכנית שיקום.  במסגרת תגמולים אלו ניתנת להם תוספת כספית על מנת שאלא יכולו לכלכל את עצמם בזמן בו הם לומדים או עוסקים בהכשרה מקצועית , התגמול ניתן לתקופה מסוימת , בדרך כלל תקופת ההכשרה , או הלימדוים , וכל עוד הלימודים נמשכים , ומהווים תגמולי קיום לתקופה מגובלת עבור הנכה , כאשר הנכה צריך להיות בעל דרגת נכות של מ20 אחוזי נכות ומעלה. 

תגמולי קיום

תג"מ 

תגמולי קיום נחלקים למספר תגמול מסוג תג"מ (תגמול מיוחד) , ותגמול מסוג נצרך.

תגמול מסוג תג"מ ניתן למי שאחוזי הנכות שלו , נקבעו כאחוזים שהם מתחת ל50 אחוזי נכות , וועדה מיוחדת באגף השיקום  , קבעה כי אותו נכה איבד את כושר עבודתו בגין נכותו המוכרת.

תגמול נצרך 

תגמולים מסוג נצרך הוא תגמול אשר ניתן לנכים אשר נקבעו להם 50 אחוזי נכות ומעלה וועדה מיוחדת קבעה כי הנכה איבד את כושר עבודתו , המדובר בתגמולים יחסית גבוהים , אשר נועדו לפצות את הנכה על אי יכולתו לעבוד , יש הבדל בין נכה שהוא רווק , לבין נכה שהוא נשוי , עם ילדים , בגובה התגמול , נכה מסוג זה יכול להשתכר עד לגובה של הכנסה של 2000 שקלים או יותר יחד עם התגמולים.  

תגמול טיפול רפואי 

מי שהוכר כנכה צה"ל זכאי לטיפול רפואי על ידי קצין התגמולים.

הטיפול הרפואי ניתן רק בגין הנכות עליה הוכר הנכה על ידי קצין התגמולים. הטיפול הרפואי מוענק לנכה על ידי גורמים רפואיים חיצוניים לאגף השיקום , כדוגמת בתי החולים , או מרפאות אחרות , אליהם מופנה הנכה על ידי קצין התגמולים , יחד עם זאת במסגרת הטיפול הרפואי זכאי הנכה גם לתרופות אשר מסופקות ישירות לביתו על ידי קצין התגמולים באופן ישיר. 

עקב הפגיעה ביכולת העבודה בגין מצבו הרפואי של הנכה , ועקב העובדה כי הנכה מצוי בטיפולים רפואיים , הנכה זכאי או להחזר על ימי העבודה שלא עבד בהם או במקרים אחרים זכאי לתגמול שהוא תגמול מלא בגין אי יכולתו לעבוד בשל מצבו הרפואי.

יאמר כי , גם נכים שטרם הוכרו , או נמצאים בתהליך הכה , בתנאים מסוימים זכאים לקבל תגמול טיפול רואי מקום שבו הרופא המוסמך הראשי מוצא כי הם לא יכולים לעבוד , וכי הם עתידים להיות מוכרים בנכות שהיא גבוה , כלומר אחוזי נכות גבוהים.

הטבות 

נכי צה"ל זכאים להטבות שונות מכוח הוראות אגף השיקום.

המדובר בהטבות אשר בדרך כלל נמצאות מחוץ לחוק הנכים תגמולים ושיקום , להטבות אלו זכאים נכים בהתאם לדרגת הנכות שלהם , והן מוענקות בין בצורה ישירה על ידי אגף השיקום , או על ידי פנייה יזומה של הנכה לגורמים רלוונטיים באגף השיקום וזאת לצורך קבלת ההטבות. בין ההטבות ניתן למנות , הטבה בבתי מלון , הטבה בקבלת רכב רפואי , הטבה בקבלת סיוע במעונות ילדים , ליווי נכים והטבות אחרות. 

ההטבות נמצאות בהוראות , דבר אשר מקנה לעובד השיקום שיקול דעת מסוים אם להעניק אותם או לא להעניק אותם , חשוב להגיד שבמקרים רבים אגף השיקום לא מקשה על הנכה בקבלת הטבות והם בדרך כלל מתקבלות.

לסיכום 

הכרה כנכה צה"ל מקפלת בתוכה סוגים שונים של הטבות וזכויות , ההטבות ניתנות מכוח הוראות אגף השיקום ,והתגמולים ניתנים בדרך כלל מכוח חוק הנכים תגמולים ושיקום.  כל נכה צה"ל מדרגת נכות של 20 אחוז זכאי לקבל הטבות מאגף השיקום  , וזאת בהתאם לדרגת הנכות המוכרת בגינה הוא מוכר מכוח חוק הנכים תגמולים ושיקום 

בכבוד רב

עו"ד גיא בית און