טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

ראיות חדשות לפי סעיף 35 לחוק הנכים תגמולים ושיקום למי היא נועדה 

שיטת הספר הפתוח , בחוק הנכים תגמולים ושיקום

אחד מעקרונות היסוד של שיטת המשפט בישראל , היא עקרון סופיות הדיון.

עקרון סופיות הדיון משמעותו היא כי משמוצו , זכויותיו המשפטיות הדיוניות של התובע ,  מבחינה דיוניות , ומשהפסיד בדינו , אין הוא יכול לשוב ולפנות באותו עניין שוב לאותה ערכאה שיפוטית באותו נושא , שכן בעניינו של אותו תובע מתקיים מה שקרוי , בשפה מקצועית , מעשה בית דין.

מעשה בין דין הוא למעשה מחסום , אשר  לא מאפשר לתובע אשר הפסיד בדין , להביא את עניינו שוב ושוב לבית המשפט , וזאת מתוך מטרה  להגביל את האפשרות כי תובע טרדן יבוא שוב ושוב באותו עניין, שכבר דנו בו בערכאה שיפוטית , לבית משפט אשר קם מכסאו. 

עקרון זה מתקיים בכל שדות המשפט והוא אחד מאבני היסוד העיקריות של כל מערכת משפטית אשר שואפת בבסיסה לאזן בין הזכויות הדיוניות של התובע ושל הנתבע, תוך מניעת אפשרות מן התובע להטריד שוב ושוב את הנתבע ואת המערכת  השיפוטית.

עקרון סופיות הדיון בחוק הנכים תגמולים ושיקום 

עקרון סופיות הדיון לא מתקיים בעניינם של אלה הבאים בתביעות בפני אגף השיקום  קצין התגמולים.

לאמור יש ואפשר ואפילו נדחתה תביעתו של התובע , ואפילו  בית משפט דחה את ערעורו על החלטת קצין התגמולים וקם מכסאו . 

התובע עדיין יכול  לבוא שוב עם אותה תביעה אל קצין התגמולים ולבקש ממנו לדון בעניין או בהחלטתו מחדש.

ראיות חדשות ודיון מחדש באותה תביעה 

הגשת בקשה לקצין התגמולים , להצגת ראיות חדשות , כרוכה , בעמידה בתנאי אחד , והוא הצגת ראיה חדשה , אשר לא עמדה בפני קצין התגמולים , עובר (לפני) מתן ההחלטה הקודמת , גם אם בית המשפט השלום בשבתו כוועדות ערערוים לפי חוק הנכים תגמולים ושיקום דחתה את ערעורו של התובע.  

ראיה חדשה מה היא ?

הפסיקה פרשה באורח נרחב את משמעות הביטוי ראיה חדשה.

המונח ראיה חדשה פורש ככל  ראיה אשר לא עמדה בפני קצין התגמולים עת הוציא תחת ידו , את החלטתו הקודמת.

במה דברים אמורים, בדרך כלל ראיה חדשה היא חוות דעת, אשר שופכת אור אחר על מצבו של התובע , או תצהיר עד אשר יש בו כדי לתאר נסיבות עובדתיות אחרות אשר לא היו בפני קצין התגמולים עת הוציא זה את החלטתו הקודמת אשר דחתה את התביעה. 

למי טובה שיטת הספר הפתוח ?

למי שנדחתה תביעתו

שיטת הספר הפתוח טובה לכל נכה שנדחתה תביעתו , והיום מבקש להביא למצב כי יערך דיון חוזר באותה התביעה.

לאמור נכה שהגיש תביעה בגין חבלה או מחלה אשר חלה בה בזמן השרות הצבאי, והתביעה לא הוגשה בצורה מקצועית , ולאחר שאיש מקצוע ,עורך דין ורופא בוחן את הדברים עולה האפשרות כי יש אפשרות מעשית כי אותו נכה יוכר כנכה צה"ל לאחר דיון מחדש בתיק , אז יש מקום להשקול להגיש תביעה לראיות חדשות. 

למי שהוכר בקשה סיבתי של החמרה

ישנם מקרים בהם מכיר קצין התגמולים בנכים ככאלו שהשרות הצבאי החמיר את מצבם ולא גרם לו.

לרוב הכרה מעיין זו נפוצה בפגיעות על רקע נפשי , או במחלות כאלה ואחרות , יאמר על אתר כי ההכרה בנכים אשר שרתו בצבא כמי שנכותם הוחמרה היא בדרך כלל לא נכונה וחסרת בסיס משפטי.

נכים אלו יכולים לבקש מקצין התגמולים לעיין שוב בהחלטה להכיר בהם בקשר סיבתי של החמרה ולא של גרימה , ועל ידי כך להביא למצב בו ההכרה בהם תהפוך מהחמרה לגרימה דבר אשר יביא במישרין לעלייה באחוזי הנכות שלהם , וכן לעליה בזכויות אשר מועונקות להם מקצין התגמולים .

לסיכום 

הגשת בקשה לראיות חדשות טובה לתובעים שתביעתם נידחתה מכל סיבה , או שקיימת טעות בהחלטת קצין התגמולים אותה יש לתקן באמצעות ראיות חדשות.

בכבוד רב

גיא בית און עו"ד