טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

 אחוזי נכות בתביעה המוגשת נגד קצין התגמולים 

בתביעה המוגשת נגד אגף השיקום במשרד הביטחון עתיד התובע בסופו של תהליך , לזכות באחוזי נכות אשר יהיה בהם לקבוע את מידת הזכויות אותן יהיה זכאי לקבל ממשרד הביטחון. קביעת אחוזי נכות היא עניין לוועדה רפואית , אשר לאחר שהיא דנה במצבו של הנפגע היא קובעת לו מה יהיו אחוזי הנכות להן הוא זכאי. במאמר זה אסקור את הגורמים שיש בהם לשיטתי את היכולת לסייע לתובע את אגף השיקום במשרד הביטחון לשפר את מצבו בבדיקתו בפני הוועדה הרפואית אשר דנה בענייניו.

חוות דעת רפואית

ההנחה של התובע את זכויותיו מקצין התגמולים היא כי מקום בו תהיה בידיו חוות דעת רפואית אשר בה יומלץ על ידי רופא בעל שם כזה או אחר , כי ייקבעו לנכה אחוזי נכות בגובה מסוים , על הוועדה הרפואית אשר דנה בעניינו של הנכה יהיה לקבל את קביעתו של הרופא הממליץ.

פני הדברים הם לא כך וזאת משום שהוועדה הרפואית של משרד הביטחון , אגף השיקום , היא בעלת שיקול דעת רחב משל עצמה, והיא רשאית לדחות את חוות הדעת והיא בדרך כלל עושה כן. הדברים נכונים פי כמה ככל שעסקינן בתביעות אשר מוגשות בגין מחלות נפש , שכן בתביעות מסוג אלו , אין חשיבות לחוות דעת רפואית אשר מוגשת לוועדה , ויהיה כותבה גדול ומכבוד ככל שיהיה החשיבות היותר גדולה היא לבדיקה הרפואית , ולטיעוניו של התובע בפני הוועדה הרפואית.

הבדיקה בפני הוועדה הרפואית

הבדיקה בפני הוועדה נחלקת לשניים , בראשונה ניתנת הזדמנות לתובע לטעון את טיעוניו וטענותיו לפני הוועדה, הכוונה היא לקבל מידע לגבי המגבלות מהן סובל התובע. חשוב להבין במיוחד בוועדות אשר מוגשות בגין פגיעות באיברים כגון גפיים , כתפיים , וגב , כי המחשבה הפשוטה והמוטעית היא כי מקום בו יומאר הנבדק במהלך בדיקתו כי הוא סובל מכאבים כך למעשה יינתנו לו יותר אחוזי נכות . חשוב להבין הכבאים , הם לא פרמטר שקובע לעניין אחוזי הנכות. ניתן לציין אותם, אך  חשוב מאוד לא להגזים איתם, ברם  אם מעניקים  אחוזי נכות לעניין הכאב הם   בדרך כלל יעמדו על אחוז נכות אחד ויחיד בלבד.

בחלק המילולי של הבדיקה על התובע לתאר את מגבלותיו לא להפריז בהן וגם לתאר מגבלות אשר קשורות רק לנכות המוכרת. הדברים נכונים פי כמה פי וכמה מקום בו הוועדה דנה בעניינים שבנפש , שכן ענייניים אלו אינם מדידים , ולכן יש חשיבות מאוד גדולה לאמון שהבודק נותן בדברי הנבדק ומשום כך חשוב מאוד לא לכלול בחלק התיאורי של הבדיקה הפסיכיאטרית מגבלות כגון כאבי ראש כיוון שהם לא קשורות בדרך כלל  לנכות המוכרת.

בבדיקה הרפואית בפני הוועדה חשוב מאוד לשתף פעולה עם הבודק , ולא להקשות עליו , שכן מקום בו הבודק מתרשם מחוסר שיתוף פעולה של הנבדק הוא יכול לקבוע לו אחוזי נכות שהם לא נכונים ולו רק בשל חוסר האמינות המקופלת בחוסר שיתוף הפעולה מצד הנבדק.

הגשת מסמכים

הגשת מסמכים רפואיים עדכניים לוועדה יש בה כדי לסייע לנבדק בתיאור מצבו העדכני של הנבדק. חשוב מאוד להבין כל תיאור לעניין מצבו של הנבדק בעבר על כך שהמצב היה חמור מאוד הוא לא רלוונטי כלל ועיקר שכן הנתון הקובע היום הוא מצבו של התובע היום , ולכן יש חשיבות להצגת מסמכים עדכניים, ולא למסמכים אשר מתייחסים לעבר של הנפגע .

שימוש בעורך דין בהופעה בפני וועדה רפואית

עורך דין אשר יש לו ניסיון בהופעה בפני וועדה רפואית הוא גורם שיכול לסייע לנבדק , שכן מקום בו קיים עורך דין הוא יכול לסייע לנבדק להציג את מגבלותיו בצורה טובה וכן להדריך את הנבדק מה לומר או מה לא לומר בוועדה ויחד עם זאת הוא יכול לחסום הערות לא מתאימות מצד חברי הוועדה , במיוחד כאלו המעידות על דעה קדומה.