טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

נכויות נפשיות אשר פורצות בזמן השרות הצבאי

בזמן השרות הצבאי ,לעיתים עוד מתחילת שרשת החיול בבקו"ם , עומדים חיילים אשר רק החלו את דרכם בשרות בפני מצבים קיצונים אליהם לא הורגלו בזמן היותם באזרחות. מניסיוני לא מעט חיילים, במיוחד כאלה אשר סובלים מביישנות יתר, נחבאים אל הכלים , או כאלה שהם בעלי חוסר ניסיון חיים , ומתקשים לעמוד בפני האתגר הנפשי אותו מציב הגיוס לצה"ל, אלה יגלו מצוקה נפשית קצרת מועד עליה יתגברו ככל שהשרות יתקדם , וחלק מן החיילים,  עשויים לפתח הפרעה נפשית קשה אשר עשויה ללוות אותם במשך כל חייהם.

הפרעת הסתגלות

ההגדרה של הפרעת הסתגלות או adjustment disorder  , הנה הפרעה אשר מתרחשת עקב שינוי קיצוני או אירוע משנה חיים אותו עובר הנפגע. יש לומר כי הפרעה זו שונה מתסמונת פוסט טראומטית וזאת מאחר שבעוד שתסמונת פוסט טראומטית פורצת על רקע של אירוע שבו נתון הנפגע לסכנה ממשית לחיו , ובעוד שההפרעה פוסט טראומטית נמשכת לכל החיים , הפרעת הסתגלות מוגדרת כהפרעה אשר משכה לא יותר ארוך מששה חודשים והיא לא נגרמת עקב אירוע אשר יש בו סכנה ממשית לחיים.

הפרעת הסתגלות יכול שהיא תעבור לאחר שהגורם הסטרסוגני , הגורם מחולל הסטרס,  אשר הביא להיווצרותה חלף , ויכול שהיא תימשך לכל ימי חיו של הנפגע , אבל לא כהפרעת הסתגלות אלה כדיכאון מתמשך.

סכיזופרניה

בפסיכיאטריה ישנם שתי סוגי קבוצות של הפרעות , או נירוטיות , הפרעות חרדה , או פסיכוטיות , הפרעות אשר מאופיינות במחלות אשר פוגעות בכושר השליטה של האדם. אחת מן המחלות הללו היא הסכיזופרניה.

הסכיזופרניה , היא למעשה המחלה הקשה ביותר בקבוצות המחלות הפסיכוטיות , בקבוצת המחלות הפסיכוטיות ישנן 3 הפרעות מחלה חד קוטבית , מחלה דו קוטבית , וסכיזופרניה . ככלל מחלה חד קוטבית מוגדרת כדיכאון , מחלה דו קוטבית מוגדרת כמאניה דפרסיה , וסכיזופרניה היא המחלה הקשה ביותר מכולם.

ההבדל בין מחלה דו קוטבית לבין סכיזופרניה היא שבעוד שבמחלה דו קוטבית , הנפגע סובל מאפיזודות של מאניה ושל דיפרסיה, אבל בין האפיזודות הנפגע מסוגל לתפקד , ברם בסכיזופרניה הנפגע סובל מירידה תפקודית אשר נמשכת לאורך זמן ,וללא הפוגות.

הסיבה לפרוץ הסכיזופרניה בשרות הצבאי

לחץ סטרס

חיילים רבים אשר חוו בזמן שרותם הצבאי , לחץ וסטרס , לעיתים התפרצה אצלם מחלת הסכיזופרניה . חיילים אשר שהו בתנאי כלא ועברו התעללות ופגיעה בזמן שרותם בכלא וגם אלה אשר לא חוו פגיעה בכלא אלה שהוא בצינוק ובבידוד , לעיתים פורצתם אצלהם מחלה מסוג סכיזופרניה.

הקשר בין סכיזופרניה לבין תסמונת פוסט טראומטית

חיילים / נפגעים רבים אשר עברו אירעו טראומטי בזמן שרותם הצבאי, כגון תאונת דרכים , תקיפה מינית , פיגוע , פגיעה בזמן לחימה , מארבים בהם חוו הנפגעים סכנת חיים , ופיתחו תסמונת פוסט טראומטית , על כל מרכיבה לעיתים לאחר זמן התסמונת הפוסט טראומטית מתקדמת ומתפתחת מפוסט טראומה , לסכיזופרניה. למעשה התסמונת הפוסט טראומטית נבלעת בהפרעה הסכיזופרנית.

הקשר בין סכיזופרניה לבין תסמונת שלאחר זעזוע מוח

תסמונת שלאחר זעזוע מוח הנה תסמונת מוחית נאורולוגית אשר מאופיינת בפגיעה קוגניטיבית , ובפגיעה נפשית. המדובר בתסמונת מאוד קשה אשר נגרמת עקב טראומה שלאחר זעזוע מוח , ואשר מחייבת התייחסות מיוחדת. התסמונת נגרמת לחיילים בצה"ל , עקב תאונת  דרכים , עקב קטטות , עקב נפילות וחבלות מנוריות בראש, ועקב פעילויות אשר בדרך כלל האדם לא מודע להם ,  והוא הופך להיות מודע להם לעיתים שנים לאחר שחרורו מצה"ל , חלק מהנפגעים אשר לא מטופלים לעיתים מפתחים עקב חבלת הראש הסגורה , תסמונת שלאחר זעזוע מוח מחלת סכיזופרניה.

מחלה בי פולרית (דו קוטבית)

מחלה בי פולרית פורצת אצל חיילים בצבא בעלי סף רגישות גבוה יותר לחלות במחלות נפש , שוב המדובר הוא בחיילים אשר הם חסרי ניסיון ,ו/או מיומנות בחיים , ואשר הלכה למעשה היה רצוי לא לגייס אותם , בשל סף הרגישות הגבוה שלהם ובשל יחודו של השרות הצבאי, שכן  כל לחץ ולו הקטן ביותר אשר מופעל על נפגעים כאלה יכול להביא להתפרצותה של מחלה דו קוטבית.

תסמונת פוסט טראומטית

תסמונת פוסט טראומטית , פורצת עקב אירוע אשר טיבו מאיים או קטסטרופלי שיש בו מרכיב של סכנה או איום ממשי על חיו של הנפגע. התסמונת מאופיינת במראות חודרניים לרבות חוויה מחדש של הטראומה , וכן התנהגות המנעותית ובמקרים קיצוניים גם בירידה תפקודית במישור החברתי או הנפשי.

הדחקה

חלק גדול מן הנפגעים הפוסט טראומטיים אשר עברו או אירעו אשר טיבו מאיים או קטסטרופלי , לעיתים עוברים תהליך של הדחקה אשר יכולה להימשך שנים, בצד ההדחקה קיימת גם פגיעה מסוימת בתפקוד , ברם הסובלים מתסמונת פוסט טראומטית מצליחים לתפקד במרבית הזמן עד אשר מתחוללת ראקטיציה של הטראומה בעקבותיה סובל הנפגע אשר למזלו הצליח להדחיק את התסמונת הפוסט טראומטית , מירידה תפקודית חדה , וחזרה של כל הסימפטומים במלוא עוצמתם.

לסיכום

בזמן השרות הצבאי, יכולים חיילים לסבול , מהפרעת הסתגלות , מהפרעה חד קוטבית ומהפרעה דו קוטבית , ומסכיזופרניה , בגינן זכאים הם להיות מוכרים כנכים על ידי קצין התגמולים וכן לקבל אחוזי נכות מוועדה רפואית אשר תדון בעניינים לאחר שאלה יגישו את תביעתם נגד משרד הביטחחון .