טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

מה היא פוסט טראומה

פוסט טראומה היא הפרעה נפשית המתפתחת אצל האדם לאחר אירוע טראומתי שעבר. ההפרעה מתבטאת בתחושות של פחד, חוסר אונים וירידה בתפקוד. ההגדרה של אירוע טראומתי היא גמישה מאוד בהקשר זה, ונעה בין תאונה קלה, אצל אנשים מסוימים, לבין פיגוע קשה או אירוע דומה, אצל אחרים.

לוחמים ואנשי ביטחון

בקרב חיילי צה"ל, אנשי שב"כ ופעילי כוחות הביטחון, מקבלת התופעה ביטוי במצבים שלאחר מלחמה או קרבות טראומתיים. הקטגוריה של הפרעות מעין אלו נקראת בפי רוב "הלם קרב". עם זאת, יש להבחין בין המושגים. הלם קרב הוא בדרך כלל קצר וניתן לטיפול מהיר יחסית. לעומתו, פוסט טראומה היא תופעה ממושכת וקשה הרבה יותר לטיפול. היא מתייחסת לבעיה עמוקה בנפשו של הנפגע, אשר עשויה להקשות מאוד על הפעילות והתפקוד.

שכיחות הלוחמים הפגועים

נתוני הנפגעים בפוסט טראומה כתוצאה מקרבות משתנים, כמובן, בין מלחמה למלחמה, ותלויים בהיקף המלחמה  הקרבות ומספר הלוחמים הכלול בה. מכל מקום, מוסכם כי יוצאי מלחמות סובלים במידה ניכרת מהטראומה שעברו. רק לצורך הדוגמה, בקרב יוצאי מלחמת וייטנאם מדובר על 30% הסובלים מן ההפרעה, ועוד 25% שלקו בצורה תת-קלינית שלה.

פיצויים והליכי התביעה

לוחמים הסובלים מפוסט טראומה זכאים, כמובן, לפיצויים מן המדינה. מתוך אחריות לפועלים לשלומה, מכירה המדינה בצורך לדאוג לאלו שנפגעו ושניזוקו, ביניהם  נפגעים פגועי פוסט טראומה. על הנפגע לפתוח תיק, בו הוא מבקש לתבוע את קצין התגמולים, נציגו של משרד הביטחון, בבקשה לקבל הכרה כנכה צה"ל. תהליך ההכרה מחייב עמידה בפני ועדה רפואית, כאשר היא שתקבע לבסוף אם זכאי הנפגע להכרה כנכה. נכי צה"ל זכאים לקבל הטבות מגוונות והקלה בתחומי חיים רבים, כדוגמת תרופות, מגורים וביטוחים.

האתגר שבמחלות נפש

כאמור, פוסט טראומה מחוללת הפרעות חמורות ותופעות קשות, הרבה יותר מהלם קרב בסיסי. עם זאת, מאחר ומדובר בפגיעה בנפש, קשה להוכיח את רמת החומרה, את המקור המובהק לתופעה. לכן, מן הראוי להשקיע את כל האמצעים בביסוס התביעה. ולאחר מכן מן הראוי להגיע לשלב הוועדה הרפואית עם טיעונים מובנים אשר משקפים נכונה את מצוקתו , ואת מגבלותיו של הנפגע וזאת כאשר הוא מגיע לבדיקה בפני הוועדה הרפואית.

מקצועיות ואמינות מובטחים

עורך הדין גיא בית און הינו עו"ד מומחה בעל ניסיון עשיר בתחום של תביעות נגד משרד הביטחון. הוא ייצג נפגעים רבים בתביעות של פציעות, חבלות ומחלות גוף ונפש, לרבות הלם קרב, חרדה, סכיזופרניה ועוד. כיאה לבעל מוניטין וניסיון רבים בשנים , לאורך השנים טיפל עורך דין גיא בית און בתיקים מורכבים ביותר בהצלחה בתביעות נגד קצין התגמולים , וכן בתביעות בייצוג הנפגעים בוועדה רפואית.