טלפון במשרד 03-9391070
סלולר אישי 0505350239
פקס 03-6914792
14 שנות ניסיון

קשר סיבתי בתביעות אשר מוגשות בגין פגיעה נפשית שארעה בזמן השרות הצבאי

מקום בו תובע מבקש להגיש תביעה לקצין התגמולים בגין פגיעה נפשית אשר ארעה לו בזמן שרותו הצבאי , על מנת להצליח בתביעתו עליו להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין מצבו הנפשי לבין השרות הצבאי . לאמור על התובע להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין אירוע מסוים אותו עבר התובע , לבין השרות הצבאי, הדבר יכול להיות כל אירוע , אירוע טראומטי או אירוע שהוא אינו טראומטי אבל כזה אשר הביא למצב בו נמצא התובע. הקושי בהוכחת הקשר הסיבתי נעוץ הן בפאן העובדתי והן בפאן הרפואי של תביעתו של התובע.

הקשר הסיבתי הפאן העובדתי והרפואי בתביעה נפשית

את הקשר הסיבתי ברמה העובדתית ניתן לחלק למספר חלקים וזאת בהתאם לבעיה הנפשית בגינה מבקש התובע לתבוע את זכויותיו מקצין התגמולים .

א.     קשר סיבתי בגין פוסט טראומה.

ב.     קשר סיבתי בגין הפרעה דו קטובית.

ג.      קשר סיבתי בגין סכיזופרניה

ד.      קשר סיבתי בגין הפרעת הסתגלות.

קשר סיבתי בגין פוסט טראומה

מקום בו תובע מבקש להגיש את תביעתו  לקצין התגמולים בגין תסמונות פוסט טראומטית עליו להוכיח ראשית כי הוא עבר אירוע טראומטי בעל משמעות , אשר מקפל בתוכו אלמנת של סכנה לחיים ו/או חשש לפגיעה בשלמות המערכת הגופנית. האירוע יכול להיות מודחק או מושהה , ויכול לפרוץ שנים הרבה לאחר שהתרחש , במקרה זה אנו מדברים על תסמונת פוסט טראומטית מושהית.

קשר סיבתי בגין הפרעה דו קוטבית

הפרעה דו קוטבית הנה אחת  מן ההפרעות אשר פורצת בזמן השרות הצבאי. מקום בו תובע מבקש להוכיח  קשר סיבתי בין הפרעה דו קוטבית לבין השרות הצבאי עליו להוכיח קודם כל שהוא עבר אירוע מאני , אשר קדם לו לא קדם לו אירוע דפריסבי. בדרך כלל הגורם לפרוץ מחלה שהיא מחלה דו קוטבית בזמן השרות הצבאי הוא דחק לחץ, אשר קדם לשרות הצבאי. אופי הדחק יכול להיות ממשי ויכול להיות לא ממשי, אבל היות ובשל העובדה כי הדחק הוא תוצאה של השרות הצבאי, ובגלל אופי השרות הצבאי וחוסר הגמישות בו , הוכחת הדחק , הגם שהוא לא משמעותי במידת מה בנוסף לאופי השירות הצבאי ולחוסר הגמישות בו , מהווה את הוכחת הקשר הסיבתי לעניין המחלה הדו קוטבית.

קשר סיבתי לעניין פרוץ מחלת הסכיזופרניה

מעשית לא ידוע בצורה קונקרטית מה גורם לפורץ מחלת הסכיזופרניה בזמן השרות הצבאי. מקום בו פרצה המחלה בזמן השרות יש צורך לאתר גורם או גורמים אשר היה בהם להביא לפריצת המחלה. ככל מחלת הסכיזופרניה נחשבת למחלה חוויה , לאמור מחלה אשר קיימת בנפשו של האדם  ואשר עוברת בתורשה מקום בו מחלת הסכיזופרניה פורצת בגלל אירוע כזה או אחר בזמן השרות הצבאי, על קצין התגמולים להכיר בתובע כמי שלקה במחלת הסכיזופרניה בזמן השרות הצבאי.

אפשרות נוספת אשר יש בה להביא לפריצת מחלת הסכיזופרניה בזמן השרות הצבאי היא  אירוע טראומטי אשר הביא לפריצת המחלה , ואו פוסט טראומה אשר קדמה לסכיזופרניה  , והיא  מתקדמת למצב של סכיזופרניה. מקום בו מדובר בגלל אירוע מכל סוג שהוא בשרות, על התובע להוכיח את הקשר הסיבתי העובדתי על דרך של הוכחת האירוע אשר הביא לפריצה של המחלה.

קשר סיבתי לעניין הפרעת הסתגלות ודיכאון

חלק גדול מן החיילים המשרתים בצבא עוברים הפרעת הסתגלות , הפרעה זו לא אמורה לכשעצמה ליצור  פתולוגיה נפשית והיא בדרך כלל עוברת לאחר תקופת מה בה החייל אשר חווה אותה, מתחיל להסתגל לשרות הצבאי הפרעה זו היא פוחתת  והולכת , במידה וההפרעה נמשכת מעבר לשישה חודשים והיא עוברת למצב בו הנפגע סובל מדיכאון יש צורך לשנות את האבחנה לדיכאון.