עתירה מנהלית בדיני מכרזים
עתירה מנהלית בדיני מכרזים
עתירה מנהלית בדיני מכרזים מיועדת לטפל בבעיה אשר קיימת בכל אחד משלבי המכרז. בין אם מדובר במכרז סגור, מכרז פתוח או מכרז שקורא למציעים לתת הצעה ולאחר מכן מתבצע שלב המיון ובחירת המציעים.
פגמים במכרז
חשוב לזהות איזה סוג של פגם קיים במכרז:
- הפגם עשוי להיות במכרז עצמו, כלומר, בתנאים שהמכרז קובע
- פגם לאחר שלב הגשת ההצעות.
תפקידו הראשי של עורך הדין בדיני מכרזים הינו בראש ובראשונה לזהות את הפגם. בלי זיהוי הפגם או מבלי שקיים פגם מלכתחילה אין לעורך הדין מה לעשות.
לפני הגשת מכרז
אם נבחן הליך של מכרז נראה כי הבעיה הראשונה היא בהעמדת תנאים לא סבירים בפני המציע במכרז. את סבירות התנאים אנו בוחנים בהתאם לחוק חובת המכרזים והתקנות. בנקודה זו יש אפשרות לפנות למציע, יש אפשרות גם לתקוף את עצם התנאים, אבל כל זאת לפני שהמכרז עצמו מתחיל. לאחר מתן ההצעות במכרז אין כמעט אפשרות לתקוף את התנאים של המכרז והרבה יותר קשה להסביר לבית המשפט מהו הפגם באותו מכרז על מנת להביא לשינוי בתנאי המכרז לאחר שכבר ניתנו ההצעות. אם תנאי המכרז הם סבירים יש לבדוק את השלבים לאחר מתן ההצעות במכרז.
אחרי מתן הצעה למכרז
ראשית, יש לפעול לקבלת מסמכי המכרז. לאחר קבלת מסמכי המכרז יש לבדוק אם כל המציעים עמדו בתנאי המכרז, אם לא נעשתה פניה של אחד המציעים לאחר פתיחת מעטפות, אם יש חשד שמי שזכה במכרז למעשה זכה בו כאשר הוא לא עמד בכל תנאי המכרז ועל ידי כך נוצרת תחרות בלתי הוגנת בין משתתפי המכרז.
חשוב להבחין בין חוסר הוגנות בתנאי המכרז לבין תקיפת שיקול הדעת של ועדת המכרזים. בלב ליבו של המכרז עומד שיקול הדעת של ועדת המכרזים, אשר אליו קשה מאוד להיכנס. אחת הדרכים היותר מתוחכמות לתקיפה של הליך המכרז היא על ידי שילוב בין דוקטרינות חוזיות בתחום דיני החוזים לבין דוקטורנטיות בתחום דיני החוזים המנהליים, דיני החוזים הכלליים, לדיני המכרזים.
יש הבדל עצום בין תקיפה של חוזה או הצעה לחוזה מתחום דיני החוזים לבין חוזה מתחום תורת החוזים המנהליים. כאשר רשות או עירייה היא צד להסכם (מכרז מהווה סוג של הסכם) והיא נוהגת בחוסר תום לב השאלה היא מה הדרך לתקוף עניין זה?
הדרך לתקוף עניין זה היא על ידי בדיקת תורת החוזים המנהליים המחייבת את המנהל הציבורי בתום לב.
פגם נוסף שעשוי להיות הוא כאשר עורך המכרז מעניק פרשנות עובדתית או משפטית לא נכונה למצבים מסוימים. פרשנות לא נכונה הינה למעשה פרשנות עובדתית, כלומר שגיאה בעובדות או פרשנות משפטית לא נכונה והכל במסגרת עילת ההתערבות במשפט המנהלי או כפי שהיא קרויה העדר החוקיות מצד המנהל בשל פרשנות שגויה.
עורך דין מנהלי בדרך כלל מעדיף קודם לתקוף בעתירה באמצעות עילה המצביעה על פרשנות שגויה (עילת אי החוקיות) כאשר למעשה אי החוקיות עקב פרשנות שגויה לא מותירה מקום לשיקול דעת בית המשפט במקרה שהוא מקבל את הפרשנות הנכונה. כך למעשה, ההחלטה של הרשות מתבטלת ובפועל מי שיודע איך להשתמש בפרשנות שגויה כעילת התערבות מצליח למצב פרשנות נכונה במסגרתה הוא צפוי לזכות בעתירה לגבי המכרז.
עורך דין גיא בית און מומחה במכרזים, לייעוץ משפטי ניתן לפנות בטלפון 050-5350239 או לשלוח הודעה דרך האתר